Keďže som sa s rodinkou v zložení synátor, priateľka, bráška, švagrinká a ja chceli vydať na dovolenku bolo nutné zakúpiť strešný box aby sme sa všetci popratali. Najviac vecí sme samozrejme zbalili krpcovi. Dlho som blúdil po nete a zisťoval niečo o strešných boxoch. Prezeral som bazáre cez požičovne až som si napokon povedal, že kúpim nový a najlepšie cez kamenný obchod aby sa pri preprave nestali nečakané prekvapenia hlavne keď išlo o krátky čas pred dovolenkou na zháňanie. Podarilo sa mi v Banskej Bystrici nájsť kamenný obchod, ktorý predával strešné boxy viacerých značiek. Navštívil som ho a nechal si teda poradiť. Rozhodoval som sa medzi Neumann Adventure 190 Čierny lesklý a Thule Pacific 600. Rozhodol som sa podporiť Čechov pred Švédmi a tak som objednal Neumann. Na druhý deň mi však slečna volala, že čierny nebudú vedieť dodať do môjho termínu a jedine ktorý vedia je farba biela ktorá sa mi nehodila. Ponúkla mi teda ako kompromis so zľavou z cenyThule Touring 600 BLACK Sport. Po preštudovaní parametrov som teda nakoniec aj z hľadiska časového prikývol pre Thule Touring 600 Sport čiernej farby. Moja krátka recenzia je skôr o prvom dojme a predstavenia tohto boxu. Nerobil som žiadne testy ohľadom spotreby, crash testy a podobne. Nebol na to čas.
Základné informácie
Thule Touring Sport 600 je vyrábaný švédskymi špičkovými inžiniermi. Tento model patrí medzi strednú triedu vo svojej veľkosti a to konkrétne o objeme 300 litrov ako udáva výrobca Thulena svojich internetových stránkach . Svojou vonkajšou dĺžkou 190 cm sa hodí na na väčšinu modelov áut. Nový model ma nový dízajn ako aj špeciálnu povrchovú úpravu Aeroskin. Predáva sa v troch rôznych farebných prevedení a to: Black Glossy, Titan Aeroskin a Anthracite Aeroskin. Výrobca udáva, že sa do neho zmestia 2-3 snowboardy a 3-5 párov lyží s maximálnou dĺžkou 175 cm. S váhou okolo 12 Kg si poradí aj jeden človek, ktorý ho bez väčšých problémov na strešný nosič nasadí aj sám. Pri ukladaní vecí do boxu treba dbať na správne rozloženie váhy. Najťažsie veci treba uložiť do prostriedku a tie ľahšie do prednej a zadnej časti boxu.
Otváranie je inštalované len na pravej strane, čo je veľká škoda a a kryt sa teda vyklápa do bočnej strany. O uzamykanie sa stará centrálna zámka, ktorá spolu s ďaľšími dvomi uzatváracími mechanizmy po obvode tvoria spolu tri zámky a teda tri fixačné body na pravej strane spodného bočného plastu. Rozmiestnené sú v zadnej časti, v strede a na konci boxu. Centrálna zámka sa nedá kľúčikom uzamknúť a teda zvrtnúť kľúč, kým všetky tri body nie sú poriadne zapadnuté do zámok. Thule tento systém označuje ako Thule Comfort. K boxu sú dodávané 2 kusy kľúčov ako aj 2 kusy sťahovacích pásov pre uchytenie prepravovaných vecí o maximálnej váhe 50 kg. Pri otváraní a zatváraní krytu pomáhajú nové typy pántov označované ako Dual-Force ( vzpery s inverznými pružinami ).
Zakúpená kartonová krabica v ktorej sa box nachádza by mala teda obsahovať: box, 2 kusy kľúčov, 2 kusy rýchlo upínacích popruhov, 4 kusy rýchlo upínacích mechanizmov boxu, návod a tuším záručný list.
Montáž
Aj napriek tomu, že Touring Sport 600 má svoju univerzálnu veľkosť ktorá je kompatibilná z väčšinou automobilových modelov, je potrebné pred kúpou radšej porovnať dľžku strechy vášho auta s dĺžkou strešného boxu. Box je najlepšie umiestniť do stredu auta a teda aby jeho stredová os sa kryla so stredovou osou strechy. Samozrejme ak vedľa boxu je potrebné umiestniť aj cyklistický držiak tak box je potrebné umiestniť najlepšie na pravú stranu auta kvôli otváraniu strešného boxu. Taktiež sa snažte aby box bol viacmenej v strede strechy medzi zadnými kufrovými dverami a čelným sklom. Dbajte na to aby box neprekážal pri otváraní kufrových dverí ale aby nepresahoval ani veľmi cez čelné sklo a teda nebránil vo výhľade napríklad na svetelné semafóry.
Samotné uchytenie boxu spočíva v inštalácii štyroch držiakov pribalených ku strešnému boxu a sú teda súčasťou balenia. Tento rýchlo upínací systém Thule označuje pod názvom Fast-Click. Jedná sa o mechanizmy, ktoré majú na vrchu koliesko ktoré sa otáča v smere zaťahovania alebo povolovania čeľustí, ktoré sa k sebe približujú a teda podoberú strešný nosič. Takzvane ho zovrú do svojich čeľustí. Tieto mechanizmy sa vsunú do dná boxu. V boxe sú 4 kusy otvorov v podobe akejsi koľajničky, ktoré majú svojú potrebnú dľžku pre potrebu posúvania boxu dopredu alebo do zadu a tak nájsť vhodnú polohu umiestnenia boxu. Fast-Click má ochranu proti poškodeniu a teda keď už čeľuste mechanizmu sú dostatočne utiahnuté, tak koliesko začne preskakovať a rapkať ako na momentovom kľúči. Box je samozrejme možné uchytiť aj pomocou T adaptéru, ktorý je potrebný si dokúpiť. T adaptér sa dá použiť napríklad s použitím strešného nosiča Thule WingBar, ale aj s ďaľšími s dielnde Thule. Ako to je s konkurenčnými strešnými nosičmi neviem čo sa týka použitia T adaptéra. Fast-Click však bude určite pasovať. WingBar síce čeľuste neobídu tak aby sa spolu stretli, no napriek tomu tieto držiaky WingBar zovrú natoľko silno aby sa box nehýbal. WingBar som spomenul práve preto, lebo sú modelovo najširšie zo strešných nosičov. Mechanizmy Fast-Click pre uchytenie by mali byť vhodné do šírky strešného nosiča maximálne 90 mm a do výšky od 18 mm do 38 mm. Ideálna vzdialenosť strešných nosičov na ktoré sa box inštaluje sa pohybuje od 55 do 95 cm. Keď box poriadne uchytíme, skontrolujeme či je naozaj v strede osy strechy, či nám do zadnej časti boxu nenarážajú kufrové dvere a vpredu skontrolujeme presah boxu. Naložíme veci do strešného boxu a pomocou popruhov ich stiahneme a uchytíme aby nám veci v boxe nelietali. V balení sú 3 popruhy a teda aj tri zaisťovacie miesta cez ktoré sa popruhy prevlečú. Popruhy prevlečieme cez špeciálne kovové oko, ktoré je umiestnené na dne boxu. Popruhy aj oká pôsobia kvalitným a pevným dojmom. Fast-Click je dobré pred každou dlhšou jazdou a teda po prejdení väčšieho počtu km skontrolovať dotiahnutím. Môže sa stať, že Fast-Click sa kus uvoľnia, hlavne ak je cesta hrbolatá. Ja som ich kontroloval po cca 800 km, kde asi len jeden bol kus uvoľnený.
Uskladnenie
Pokiaľ box používame len v prípade dovoleniek alebo pár chát do roka či iné príležitosti použitia je dobré box z auta zložiť a uskladniť. Aj keď sa boxy vyrábajú z odolných materiálov, aj samotný výrobca nedoporučuje box mať na aute celoročne. Môže dôjsť k jeho poškodeniu, únavu materiálu pri dlhodobých mrazoch alebo naopak pri príliš dlhému vystavovaniu vysokej teplote na slnku. Taktiež box vystavujeme rôznym nebezpečenstvám pri jazde, ako odskakujúce skalky z cesty alebo iné predmety. Hovoríme o mesiacoch nie o pár týždňov. Pre Thule boxy existujú aj špeciálne držiaky ako napríklad držiak od Thule Multilift 572004 , ktorý sa primontuje o strop a pomocou lán na ktoré sa box položí sa box jednoducho vytiahne ku stropu. Pre mňa osobne je to premrštená cena ako aj za iné Thule doplnky, ktoré sa dajú k boxom zohnať. Dobré je box ochrániť aj niečim ako obal. Či už veľké vrece, deka alebo komerčné ci originál obaly ako napríklad Thule Box Lid Cover ( 6982). Ide o textilný obal, ktorý ochráni box pred prachom, padajúcimi predmetmi, ktoré by mohli na box padnúť a ho poškodiť. Počul som aj o držiaku na stenu, ale zatiaľ som po ňom veľmi nepátral. Každopádne nemusíte siahnuť po drahšom originál príslušenstve. Pevne verím, že svoju úlohu spravia aj komerčné obaly a držiaky.
Príslušenstvo
K boxu a nielen k tomuto modelu sa dá dokúpiť viacej príslušenstva. Nižsie skúsim aspoň nejaké vymenovať. Niektoré konkurenčné boxy, majú výhodou v tom, že napríklad pre držiak lyží nepotrebujú prídavné adaptéry ako je to pri Thule a tak nepredražujú zbytočne box a pritom vnútorná veľkosť boxu ostáva veľká. Ja však lyžovať nechodím a preto som po takomto držiaku siahať nemusel a asi dlhšie ani siahnuť nemusím.
Parametre boxu
Moje skúsenosti
Bol som na tento box veľmi zvedavý nakoľko jeho cena bola vysoká a tak som teda očakával za túto šialenú no nie najvyššiu cenu toho dosť aj keď som vedel že, za značku Thule si proste jednoducho budem musieť priplatiť . Firma Thule sa vyznačuje veľmi dobrou kvalitou a chváli ju celkom dosť veľký počet zákazníkov. A keďže ako som už spomínal so strešným boxom som nemal do teraz žiadne skúsenosti tak je mi ťažko porovnávať tento model a celkovo boxy medzi sebou a konkurenciou. Keď som sa rozhodol kúpiť teda box ale som nevedel ešte aký, začal som si tých pár dní pred kúpou všímať autá ktoré mali boxy na streche. Keď sa dalo, prišiel som k auto bližšie a snažil sa na box pozrieť detailnejšie. Okrem rôzneho materiálu, typu povrchu a spôsob uchytenia boxu som na nič neprišiel. Na aute však boxy vyzerali mohutné a pevné.
Pri pohľade na rozbalený box a následnom položení na strechu som dospel k záveru, že moje auto by v pohode znieslo aj väčší box. Papier a realita sa kus odlišujú a hoci keď som metrom meral strechu a prispôsoboval veľkosti boxu, naživo vyzeral malý. Malý ale za to krásne nový lesklý čierny. Až mi ho bolo ľúto vôbec použiť. Veď kto ho bude čistiť. Takto zatiaľ len položený na streche auta vyzeral ako na iných tak aj na mojom poriadna mohutná truhla. Po otvorení krytu, ktorý sa kus horšie otváral nakoľko box nebol uchytený som zistil opak. Box bol pomerne z tenkých materiálov, no hoci sa kryt aj dno skrúcali a deformovali pri otváraní a bál som sa, že to idem celé zlomiť, materiál vydržal a nepoškodil sa. Tenké no zato kvalitné a pevné materiály. Tento box ak som si ale dobre všimol nemal vystužený predok ako iné drahšie modely od značky Thule prípadne lacnejšie z konkurencie. Povyberal som z boxu všetko príslušenstvo a papiere ktoré sa v ňom nachádzali a hor sa do uchytenia. Pri otváraní a zatváraí ma však zarazil zvuk, ktorý box vydával. Bola to akási rezonácia plechov. Celkom ma to prekvapilo, pretože som to nečakal. Rezonanciu pravdepodobne asi spôsobujú pliešky alebo kryt mechanizmu z centrálnej zámky ku krajným zámkam. Snáď to nebude rezonovať pri jazde, to by ma asi porazilo nakoľko mi takéto zvuky spôsobujú dosť nervy a vrásky na tvári. Pri jazde som však rezonáciu nezaznamenal. Zaznamenal som ju však pri zatvorenom boxe v prípade keď som zatvoril hociktoré dvere. Ako dvere buchli o rám auta, tak box zarezonoval. Zistil som, že rezonáciu pri zatvorení dverí spôsobí kryt boxu ktorý buchne o spodnú časť boxu na ľavej strane. Vyriešil som to samolepiacou podložkou, ktorú som z tejto strany na bočnú ľavú stranu nalepil a rezonácia prestala. Pre istotu som tieto podložky nalepil po oboch stranách v celkovom počte 3 kusy na stranu. Z pravej strany som tie podložky ale počas dovolenky stihol strhnúť s krytom boxu nakoľko kryt priliehaľ veľmi blízko ku bočnej strane a teda nielenže sa mi podarilo tieto podložky strhnúť ale je mierne ošúchaná aj pravá bočná strana boxu.
Manipulácia s boxom je veľmi jednoduchá. Váži len 12 kg a preto by vyloženie boxu a následné jeho uchytenie malo byť skutočne ľahké pre hocikoho. Záleží teda na aké auto box dávate. Čím vyššie, tým sa ťažsie samozrejme na auto box vykladá pokiaľ máte nižšiu výšku. Po vyložení boxu na strešné nosiče nasleduje jeho uchytenie pomocou už spomínaných rýchlo upínacích mechanizmov Fast-Click. Inštalácia Fast-Clicku do drážok na dne boxu a následné utiahnutie je rýchla a ľahká. Keďže drážky slúžia aj ako koľajničky, tak s boxom sa dá ľahko manipulovať a umiestniť ho správne do stredu auta aby nezavadzal pri otváraní kufrových dverí alebo neprekážal vo výhľade cez čelné sklo na svetelné semafóry. Fast-Click utiahneme a pri rapkaní si môžeme byť istý, že box máme správne uchytený a nemusíme sa tak strachovať o jeho samovoľnom pohybe na strešných nosičoch. Mechanizmus Fast-Click pri tomto zvuku poriadne uchytil strešné tyče do svojich čeľustí. Nakoľko tento model podporuje len pravostranné otváranie krytu boxu, čo je mrzuté sa Fast-Click ktorý je vzdialený na opačnej strane zakrúca a montuje kus horšie. Obojstranné otváranie podporuje drahší model a je teda na zváženie či si človek priplatí. Pri priplatení však na druhej strane dostane zákazník aj väčší objem. Ja som si musel stupiť na prah auta aby som v pohode dočiahol na vzdialené mechanizmy. Je ale aj pravda to, že mám vyššie auto a preto pri klasickom aute môže byť tento úkon jednoduchší. Box som inštaloval na strešné tyče WingBar.
Výrobca pri tomto modely garantuje veľmi ľahké a komfortné otváranie a zatváranie krytu za pomoci nových vylepšených vzpier oproti starším modelom pod názvom Dual-Force. V skutočnosti pri manipulácii pri otváraní a zatváraní krytu som mal kus problémy zo zadrhávaním a zlom sklápaní krytu. Vzpery kus hnevali a celý kryt sa kus skrúcal ako som písal už vyššie. Pre bezproblémové alebo lepšie povedané pre najdokonalejšie zatvorenie a otvorenie krytu je potrebné použiť obe ruky. Tie je nutné použiť aj pri zamykaní. Pri zatváraní a následnom zamknutí je potrebné dohliadnuť na to, aby kryt dokonale dosadol po celom obvode boxu a teda hlavne do zámkov, inak nieje možné zvrtnúť kľúčik a box uzavrieť. Pokiaľ je box prázdny, tak sa kryt dá postupne zatlačiť aby dosadol rovnomerne a nieje potrebná žiadna pomoc. Pokiaľ ale box naplníme až po vrch, ktorý je ale možné stlačiť ak sa na vrchu nachádza batoh, deka a podobne a chceme ho zatvoriť a pri tom sa nerozčuľovať je potrebná pomoc druhej osobý, ktorá pomáha pri tlačený na kryt aby dosadol po obvode a teda aj plasty do zámkov. Kus v praxi nepraktické ale dá sa na to postupne zvyknúť. Box samozrejme po vrch nenapĺňame niečim pevným, čo sa nedá stlačiť. Mohlo by dôjsť k poškodeniu krytu boxu. Odporúčam teda pri zatváraní aj otváraní používať obe ruky, aj keď materiál vyzerá byť pevný zbytočne box nemusíme vystavovať vlneniu a deformácii.
Centrálne uzamykanie však funguje tak ako má, pokiaľ teda dôjde k dobrému doľahnutiu krytu po celom obvode. Ako som už písal vyššie o uzamknutie sa postarajú tri fixačné body a spolu tvoria pevné uzamknutie boxu. Uzamknutie boxu mám namysli pri jazde autom vo veľkej rýchlosti a samovolnému otvoreniu. Zlodej pokiaľ by chcel vykradnúť obsah boxu by samozrejme pri správnom použití náradia nemal problém. Ale pred pouličnými náhodnými zlodejíčkami bez patričného náradia spĺňa uzamykanie svoju funkciu. Podotýkam ešte, že kľúčik sa dá zvrtnúť do uzamykacej polohy keď je teda kryt a plasty z jeho vnútornej strany poriadne zasunuté do uzamykacých zámkov. Tie sú zasunuté pokiaľ ako som už spomínal kryt pekne dosadol po celom obvode a obsah boxu nezavadzia plastom dosadnúť do zámku. S tým som pri balení vecí do auta mal kus problém, nakoľko sa mi nejaké veci vždy dostali do dráhy plastu a teda plasty nezapadli do zámkov a kľúčik sa nedal zvrtnúť. Je to fajn ochrana proti nedokonalému neuzamknutiu boxu.
Tento box aj napriek vyššej cene hodnotím celkom pozitívne. Pozitívne hodnotím moderný dizajn, ktorý sa hodí takmer na všetky modely áut. Potešila špeciálna povrchová úprava aeroskin, ktorá dodáva boxu ešte krajší vzhľad. Aerodynamika boxu vyzerá byť taktiež na dobrej ceste. Počas jazdy po diaľnici som nezaznamenal žiadnu vyššiu hľučnosť. Môže to byť spôsobené aj tým, že hlučnosť vydáva aerodynamika samotného auta nakoľko sa jedná o väčšie auto a deflektory tiež prinesú svoju obetu. Bez deflektorov a na menšom aute som box neskúšal. Taktiež neviem posúdiť o koľko % stúpne spotreba pohonných hmôt s boxom a bez. Keď som šiel do Grécka bol som naložený približne rovnako a spotreba bola 5,5 litra. S boxom do Chorvátska som mal 6 litrov spotrebu. Páči sa mi pevné uzamknutie ako aj upevnenie obsahu boxu pomocou popruhov a jeho ľahká inštalácia na strešné tyče pomocou Fast-Click. Zároveň Fast-Click majú u mňa aj mínus, nakoľko z toho boxu berú kus plochy pretože sú vyššie a obsah boxu treba niekedy popreukladať aj na viac krát kým je to tip top a box sa podarí zavrieť. Použitie pomoci druhej osoby pri zatváraní je kus na prd, ale ako som písal nie vždy je potrebná pomoc. Takže aj napriek nedostatkov ktoré tento model má ale ktoré nie sú zas tak strašné ho odporúčam. Naväčším odpudzovačom pre bežného smrteľníka je jeho cena ako aj cena príslušenstva napríklad držiaku lyží, ktorý je potrebné dokúpiť na rozdiel od niektorej z konkurencie. Tá ho má integrovaná v boxe a neuberá ani miesto. Keď spomínam príslušenstvo tak na nete sa dá nájsť aj veľa náhradných dielov čo je super. Tiež ale niekedy z tej ceny ide roztrhať peňaženku.
Linky na produkty Thule
Prikladám pár webových obchodov na e-shopové predajne značky Thule, ktoré predávajú strešné boxy, príslušenstvo aj komerčného charakteru a náhradné diely. Taktiež som z týchto stránok čerpal technické informácie.
www.sportobchod.sk
www.thule-centrum.sk
www.thule.com
www.obchodth.sk
www.spaez.sk
www.th-store.cz
Manuál k montáži strešného boxu Thule Touring Sport 600 a tiež info o strešnom nosiči WingBar.
Thule Touring Sport 600
Thule WingBar
Pridaj komentár